sunnuntaina, huhtikuuta 20, 2008

Pulttien parissa

Loppuviikolla kesä on antanut vahvasti merkkejä itsestään. Pojat ovat kisailleet t-paidoissaan takarinteen metsiköissä. Useana päivänä rusakko tai fasaani on käynyt näyttäytymässä. Jalkapallokentät ovat kuivuneet ja odottavat harjoitusten alkamista.

Ferrari sai myös vihdoin kesärenkaansa. Italialaista suunnittelua on kapselien kiinnitys samoilla pulteilla kuin rengas. Ensin yksi pultti, sitten kapseli ja lopuksi viimeiset kolme pulttia. Kapseli kyllä pysyy hyvin kiinni, mutta...

Vaikka homma on tehty useasti, tätäkin piti ( taas ) kolmen renkaan kanssa ensin harjoitella. Ensin neljä pulttia kiinni, sitten kolme auki, kapseli paikalleen ja uudelleen kolme pulttia kiinni. Ihminen on outo eläin. Ei aina opi.

Enemmän päänvaivaa koki tutun tutun tuttu, jonka ristikkoavaimesta ei löytynyt uuden auton rengaspulteille sopivaa kokoa. Naapurilta kyselykään ei tuottanut tulosta, joten seuraava siirto olikin käynti rautakaupassa. Outoa sikäli, että täydellisestäkään avainsarjasta pultin päähän sopivaa välinettä ei löytynyt.

Totuus paljastui kun saatiin apumiehiä paikalle kertomaan mistä on kyse. Koijari oli yrittänyt kaksi päivää epätoivon vimmalla avata kapselien koristemuttereita. Kun kapselit kammettiin pois tieltä, alkoikin jo löytyä sopivaa avattava ja niihin istuvia työkalujakin - ihan useammin kappalein.

Edellinen tarina on tosi. Kuten myös se, että usein mainostamani Ferrari ei ole sitä miltä näyttää. Lempinimen takaa paljastuu Fiat Uno 20v - toiselta lempinimeltään "Pommi".

Italialainen kylläkin on ja punainen. Nimikin alkaa samalla kirjaimella kuin Maranellon Punainen. Totuus leikkaa näin kateuden siipiä.

Ei kommentteja: